AdobeStock_754397607.jpeg

Meme Hastalıkları ve Meme Tümörü Cerrahisi

Ekim 25, 2021 / By Nihat.Gulaydin-2021 / Posted in Genel Cerrahi

Meme kadınlarda yeni doğan gelişimi için gereken süt üretiminden sorumlu organ olup, hormonların etkisinde çalışan bir organdır.

Memenin selim hastalıkları

Fibrokistik hastalık, memenin fibroadenom gibi selim kitleleri, mikrobik kaynaklı mastitler ve mikrobik olmayan granülomatöz mastitler, duktal ektazi en sık görülendir. Bu hastalıklar hayati risk taşımayan lezyonlar olup özgün tedavi sonrası takip edilmelidirler. Fibroadenomlar büyüme eğiliminde ise alınmaları gerekir. Apseler drene edilerek antibiyoterapi verilir. Granülomatöz mastopatide sebep araştırılarak tedavi düzenlenmektedir.

Memenin en çok şikayetleri ise mastodini dediğimiz meme ağrısı, memede ele gelen kitlelerdir. Mastodinin en sık sebebi fibrokistik meme hastalığı olup genellikle adet dönemlerinde memede şişme ve hassasiyet şeklinde olur. Bu tip ağrılarda ağrı kesiciler ve bazı özel ilaçlar başlanmaktadır.

Memede kitle nedeniyle müracaat eden hastalarımızda ise mutlaka muayene, USG, yaşına göre mamografi, MR çektirilerek ön değerlendirmeler yapılır. Şüpheli kitlelerde mutlaka biyopsi yapılarak tanıya gidilmelidir.

Memenin habis hastalıkları

İnvaziv duktal karsinom, invaziv lobüler karsinom ve diğerleridir. Meme kanseri tanısı konan hastalar, mevcut tetkiklere ek olarak çektirilen PET-CT sonrası meme konseyine çıkarılır ve burada tedavi şeması oluşturulur.

Meme tümörlerinin günümüzdeki yönetiminde bir grup hastaya ameliyat öncesi kemoterapi(neoadjuvan tedavi) uygulanmaktadır. Bu tedavi sayesinde lokal olarak ilerlemiş tümörlerin daha iyi kontrolü olabilmekte, tedavi başarısı artmaktadır. Neoadjuvan tedavi sonrası hastaya cerrahi tedavi yapılır. Cerrahide, mevcut tümör dokusunu makroskopik olarak tamamen çıkarmak ve aynı zamanda olası koltuk altı lenf nodül yayılımının olduğunu tanımlamak ve gerekirsede aksilla dediğimiz koltukaltı lenf bezlerinin temizlenmesi amaçlanır. Cerrahi yeterlilik oldukça önemlidir. Bu amaçla MR ve PET-CT değerlendirmeleri mutlaka göz önünde tutulmalıdır.

• Meme tümörlerinde asıl amaç erken teşhistir.

• Erken evre tespit edilen hastalıklarda hastalar hastalıktan tamamen kurtulurken, geç evrelerde bu ihtimal azalmaktadır.

• Bu amaçla ülkemizde Sağlık Bakanlığı tarama programları yapılmakta, 40 yaşı ve üzeri kadınlara Ana-Çocuk sağlığı merkezlerinde mamografi ücretsiz olarak çekilmektedir.

• Her bayanın belli periyotlarda kendi kendini muayene etmesi, ailede meme kanseri hikayesi olan 35 yaş ve üstü hastaların, aile hikayesi olmasa da 40 yaşını dolduran her bayanın mutlaka meme muayene ve taramalarının yapılması gerekmektedir.

• Meme taramasının ana yöntemi, muayene ve mamografi ile değerlendirmedir.

• Bazı hastalarda doktorun tercihine bağlı olarak meme MR yada USG ilk test olabilir.

• Günümüzde onkoplastik cerrahi temel yaklaşımdır. Cerrahi yaparken hasta için çok kıymetli olan meme dokusunun azami korunması ve şeklinin mümkün olduğunca doğala yakın oluşturulması gerekmektedir.

• Bu amaçla farklı flep ameliyatları ve protezler kullanılmaktadır.