AdobeStock_786493900.jpeg

Endoskopik Uygulamalar

Ekim 25, 2021 / By Nihat.Gulaydin-2021 / Posted in Genel Cerrahi

Endoskopi, ışıklı bir cihaz ve kamera ile ağızdan başlayarak makata kadar barsak içerisinin incelenmesi ve bu alanlarda yapılan müdahaleleri ifade eder. Bu işlemlerin çoğu anestezi uzmanının sorumluluğunda anestezi altında gerçekleştirilmektedir.

Gastroskopi

Açlık halinde anestezi altında ağız içerisi, yutak, yemek borusu, mide, onikiparmak barsağı incelenir. Bu bölgelerden kaynaklı hastalıklara yönelik tanı ve tedaviler gerçekleştirilir. İşlem sonrası hasta kısa süreli müşahede edilir. Hastaya raporu verilerek ayaktan taburcu edilir. Patoloji amaçlı parça alınması gerekebilir. Tanı ve tedavi amaçlı alınan parçalar patolojiye gönderilir.

Kolonoskopi

Bir ya da iki günlük barsak temizliği yapılarak anestezi altında gerçekleştirilir. Hastanın işlem günü aç  olması gerekir. İşlem makattan başlayarak kalın barsağın tamamının ve ince barsağın son bölümünün incelenmesini içerir. Bu esnada görülen patolojiler rapor edilirken, tanı amacı biyopsiler alınabilir, tedavi amaçlı işlemler yapılabilir. Hastalar kısa bir müşahede sonrası rapor düzenlenerek taburcu edilir.

ERCP (Endoskopik Retrograd Kolanjiopankreatikografi)

Bu işlem safra yolları patolojilerinin tanı ve tedavisi amacı ile uygulanan cerrahi endoskopik bir işlemdir.

İşlem kurşun kaplı özel odalarda aç karnına, anestezi altında yapılır. ERCP cerrahi bir işlem olduğu için ve mevcut risklerinden dolayı, hastane yatışı yapılarak, onamlar alınarak yapılır. Hastalar ameliyat protokolü ile hazırlanır.

İşlem duodenoskop denilen özel bir endoskop kullanılarak yapılır, yaklaşık 30-60 dk sürer. İşlem sonrası hastalar olası komplikasyonlar (pankreatit, kanama, perforasyon) açısından müşahede edilirler. Genellikle 24 saatlik müşahede yeterli olup, problemi olmayan hastalar taburcu edilir.

Stent Uygulamaları

Gastrointestinal sistem içerisinde daralmaya ve besin alınımına engel olan hastalıklarda geçici ya da kalıcı stent dediğimiz cihazlar problem olan sahalara takılmaktadır. Bu işlemler aç karnına anestezi altında gerçekleştirilir. Her patolojiye uygun geliştirilmiş yüksek teknoloji ile üretilmiş stent modelleri mevcuttur.

Temel olarak kaplı ve kapsız modelleri mevcuttur. Stent uygulamaları ayaktan yapılmakta olup hastalar işlem sonrası kısa müşahede edildikten sonra taburcu edilirler. Beslenmeye genellikle ertesi gün başlanır.